Hungarian Urban Explorers

"Itt van minden körülöttünk, csak észre kell vennünk rohanó világunkban..." próbálkozunk vele

Kapcsolat: urbexhungary@gmail.com

Látogatók

Friss topikok

Címkék

airport (1) busz (1) cikk (1) csepel (1) dolgozat (1) egyetem (1) fűtőmű (2) gőzmozdony (1) gőzös (1) ikarus (1) istvántelek (3) kémény (2) kezdet (1) máv (2) miskolc (1) pest (1) reptér (1) roncs (2) szoldi (1) temető (2) tököl (1) urbex (3) vasúti (1) zsoma (1) Címkefelhő

MÁV Istvántelki Főműhely

2011.08.12. 17:55 szoldi

Sziasztok! Számos külföldi és hazai oldal tanulmányozása után, elhatároztuk tehát, hogy urbexkedünk kicsit. Kezdésnek, néhány sikertelen próbálkozás után, egy egyszerűbb helyre esett a választásunk, a MÁV Istvántelki Főműhelyére. Olvastunk már róla az ALTOMÁN blogon, érdekel minket a vasúti közlekedés, bejáratosak vagyunk az Északi Járműjavítóba, egyértelmű volt, hogy ezt is bizony meg kell néznünk. Régóta szemezünk a hellyel, számos helyen találkozni ezzel a mondattal, hogy "selejtezve, tárolva Istvántelek", főként a gőzmozdonyok 'életrajzában', ígyhát utánajártunk.

Kezdjük egy kis történelemmel. A MÁV Istvántelki Főműhelyéről annyit kell tudni, hogy védetté nyílvánítási eljárás alatt áll, mint közlekedési emlék. Egykoron az egyik legfontosabb vasúti járműjavító műhely volt Magyarországon, az 1846-os Pest-Vác vasútvonal megépítése után. A munkálatok 1901-ben kezdődtek el, és az ünnepélyes átadásra 1905 május 1-jén került sor, a munka ünnepén.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Az első világháborúban bővítik a villamosműhelyt, áramfejlesztő teleppel szerelik fel és olajgázgyárral. A második világháború idején bevezetik a hajdúszoboszlói földgázt a területre, azonban a műhelyt bombatámadás éri, minek következtében számos épület megsérül. A háborút követően, Landler Jenő Járműjavító üzemre nevezik át, azonban a gőzösök kiszorulásával szerepe csökken, és az 1984-es gőzüzem végetérte után végleg megszűnik a szerepe. Napjainkban BDVmot, BVhmot és a Desiro-k karbantartó csarnokai találhatóak itt és a Baross Gábor Oktatási Központ Budapesti Tanműhelye. Még több információ a Wikipedia oldalán.

Tehát egy kis történelemmel a gazdagodva indultunk el egy szép hétköznapi napon, a délelőtti órákban közelítettük meg a helyet, a Madridi utca felől. Útközben szeméttel és kitaposott ösvényekkel találkozunk. Egy felüljáróról megcsodáljuk a 70 és 71-es vonalakat, majd a főbejáratot. Egy Csörgő állt ott, járó motorral, közelében munkások törték a betont. Itt nem tudtunk bemenni. Végül körbejárva, kerítésen át sikerült bevennünk a telepet. Borzalmas nagy gaz nehezítette a továbbhaladást, ezen sikeresen átverekedve magunkat, a trafók kerítése mellett haladtunk el. Kijutottunk a füves placcra, végigfotóztuk az összes kocsit, majd a fűtőmű oldalában elindultunk a csarnokok felé.

Az esélytelenek nyugalmával sétáltunk át tolólaponkeresztül a csarnokok bejáratához. Az ottani irodaház dolgozóinak autói közt haladtunk el, és mentünk be az épületbe. Szeles idő volt, tető recsegős, mozgós, így a vasúti kocsik tövében haladtunk biztos ami biztos alapon.

 

 

 

 

Sorról-sorra jártuk be a csarnokot, és csodáltuk meg az ottani nagyrészt Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő járműveket. Majdnem másfél órát töltöttünk odabent, alaposan végignéztük. 

 

Kifele jövet a már megszokott útvonalon haladtunk, nem volt semmi probléma. Betértünk az egykori fűtőműbe is, végignéztük azt is. Bejártuk pincétől a padlásig az egészet, onnan kifelé jövet megcsodáltuk a szén beemelésére használt mozgódarut is.

 

 

 

 

Kéménybuzizmusomat kiélve megnéztem magamnak a hozzá tartozó kéményt is, elképesztő, hogy milyen zsilipekkel volt/van megoldva zsilipelés.

 

 

 

 

 

 

 A telepet a már megszokott útvonalon hagytuk el, rengeteg élménnyel gazdagon. :) Még több kép a Picasa albumunkban található. 

Üdv.: szoldi

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://urbex.blog.hu/api/trackback/id/tr963149365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása