Hungarian Urban Explorers

"Itt van minden körülöttünk, csak észre kell vennünk rohanó világunkban..." próbálkozunk vele

Kapcsolat: urbexhungary@gmail.com

Látogatók

Friss topikok

Címkék

airport (1) busz (1) cikk (1) csepel (1) dolgozat (1) egyetem (1) fűtőmű (2) gőzmozdony (1) gőzös (1) ikarus (1) istvántelek (3) kémény (2) kezdet (1) máv (2) miskolc (1) pest (1) reptér (1) roncs (2) szoldi (1) temető (2) tököl (1) urbex (3) vasúti (1) zsoma (1) Címkefelhő

Sármellék nemzetközi repülőtér, volt szovjet katonai bázis

2012.06.08. 21:20 szoldi

 A reptér történetét a Wikipédián megtekinthetitek, nem célunk erről regényeket írni, megtették ezt már mások, akit érdekel olvassa el alább. Ezzel a bejegyzéssel saját tapasztalatainkat, élményeinket szeretnénk megosztani veletek.

 A repülőtér jelenlegi helyén már az 1940-es években is volt ideiglenes katonai repülőtér, azonban 2000 méteres szilárd burkolattal csak 1950-ben látták el. 1961-ben az addig ott állomásozó magyar 47. repülőezred áttelepült Pápára, Sármellékre pedig egy szovjet repülőezred (515. vadászezred) érkezett. A kifutópálya az 1965-ös hosszabbítás során érte el jelenlegi méretét, ekkor lett 2500 x 60 méteres. Ez után érkeztek csak meg ide az első MiG-21-esek, addig csak MiG-19 és 17 típusú gépek állomásoztak itt.

A repülőtér 400 hektárnyi területén felépített lakótelepen egy teljes orosz repülőezred, valamint a kiszolgáló egységek – és a katonák családtagjai – éltek, a környező településektől lényegében elzártan. 1990-ig kb. 45 repülőgép állomásozott folyamatosan Sármelléken, melyeknek típusaMiG–21-es (1975-ig), MiG–23-as (1989-ig), illetve MiG–29-es volt. A szovjet légierő utolsó egységei 1990. október 4-én hagyták el a bázist. A szovjet repülőtér és az itt települő ezredek életéről Vándor Károly, a téma kutatója részletesen írt az Aranysas repülő szaklapban, illetve Légierő társbérletben című könyvében. A kutató számos, egykor titkos fotót is publikált, ami tovább segítette a repülőtér múltjának feltárását.

A volt szovjet katonai bázis területén lévő repülőtér 1991 tavaszától üzemel polgári repülőtérként. A kivonulás után a Mikromatika Holding kibérelte a repülőteret és azonnal megkezdte annak átalakítását, hogy alkalmassá tegye a polgári forgalom számára.[4] Ez a társaság1994 őszéig üzemeltette a repülőteret, majd 1995 áprilisától az üzemeltetést átvette a Zalavár-Sármellék Airport Kft. A kft-t két közeli település – Zalavár és Sármellék – önkormányzata alapította azzal a céllal, hogy a későbbiekben a repülőtér tulajdonjogára is szert tegyen. A kft-ben üzletrésszel rendelkezik a Danubius Rt, amely szállodákat üzemeltet a közeli üdülőhelyeken, Hévízen és Keszthelyen.

2004-ben a regionális reptérfejlesztési alapból a Sármelléki repülőtér 300 millió forintos támogatásban részesült, amit a Balatoni Fejlesztési Ügynökség további 65 millió forinttal egészített ki. Ezen támogatás lehetővé tette, hogy a repülőtér megépítse a 24 órás működés feltételeihez elengedhetetlen beruházások egy részét. Ezen állami pénzen megtörtént fejlesztések után egy ír és magyar üzletemberekből álló befektetőcsoport lehetőséget látott a repülőtérben, és megvásárolta annak üzemeltetési jogát. A Cape Clear Aviation Kft. a környék turisztikai lehetőségeit felismerve, további közel 2 milliárd forint befektetésével teljes értékű nemzetközi repülőtérré fejlesztette a sármellékit, a minden igényt kielégítő utasterminált 2006 áprilisában adták át. Döntés született arról is, hogy 2007-ben egy újabb, több mint egymilliárd forintos beruházás keretében 2,5 ezer négyzetméteres cargo-terminált és egy 6 ezer négyzetméteres logisztikai központot is építenek. Ennek köszönhetően a DHL 2007 őszétől logisztikai bázist üzemeltet Sármelléken, ahova egy, az Exin (DHL Cargo) légitársaság által üzemeltetett Antonov An-26B, orosz gyártmányú teherszállító repülőgép fog közlekedni heti 5 alkalommal. 2008-as év végén a DHL bejelenti, hogy megszünteti sármelléki logisztikai központját.Ezek mellett a Ryanair, a repülőtér egyik kulcsfontosságú légitársasága bejelenti:nem kizárt az összes járat megszüntetése.

A repülőtérnek egy betonozott és egy füves kifutópályája van, illetve rendelkezik egy heliporttal is. A legfontosabb kifutópálya a betonozott (Rwy 16L-34R) 2500 m hosszú és 60 m széles. Rendelkezik éjszakai világítással és műszeres megközelítést segítő berendezéssel (NVFR, IFR), így rossz látási viszonyok között és éjszaka is használható.

2010-ben két országból három légitársaság repül Sármellékre, 7 desztinációval kötve össze a Balaton légikikötőjét.

2011-ben Lufthansa és a 2010-ben alakult Hamburg Airways charterek repülnek Sármellékre.

2012-ben Lufthansa és a Germania légitársasággal érkeznek charter járatok 7 országból.

 

Úgy kerültünk erre a helyre, hogy útbaesett, és ha már itt voltunk, akkor egye-fene bementünk. Megközelítése 76-os út, Sármellék, onnan a Dózsa György utcán ki. Autóval érkeztünk, behajtás engedélyezett, megtekintettük magát a terminált, ott a parkolóban parkoltunk. Aprócska kezdeményei fellelhetők a parkoló fizetőssé tételéből származtatott halovány jelek, a régi repedezett betonon a nagy semmiben egy-egy új, kar nélküli sorompókészülék...

A terminál megtekintése után, átgurultunk a lakótelepre, ott a házak közt álltunk meg.

Pár társoldal leírása azonban szerintem túlzó, a hely, mint érdekes és régi kincsekben gazdag célpont, nem igaz. Legalábbis mi nem találtuk annak. Az épületek a legteljesebb mértékben ki vannak fosztva, néhány helyen a biztosítéktáblákból még a biztosítékot is kitekerték... Vasáru szinte sehol sincs már. Alaposan kibelezve minden.

Célirányosan ide utazni, nagy remények érdekében szerintem nem éri meg. Útbaejtése ajánlott, mert hát mégis egyedüli az ilyen, de a fővárosból lebuszozni és gyalagolni csak idő- és pénzverés.

 

Képek a Picasa albumunkban találhatók. 

A bejegyzés trackback címe:

https://urbex.blog.hu/api/trackback/id/tr504574310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szoldi · http://urbex.blog.hu 2012.06.08. 21:47:36

képeket hamarosan töltök fel
süti beállítások módosítása